Verbale Pupiller v. 2.0.09

Verbale Pupiller v. 2.0.09

- Biennale for ny poesi & publikationsmesse for småforlag

Verbale Pupiller 2009 arrangeres af Litteraturen på Scenen & forlaget (asterisk).

Verbale Pupiller blev afholdt første gang i efteråret 2007. Anden omgang afholdes d. 22-25. oktober 2009 i Århus Kunstbygning og indeholder en poesifestival, en publikationsmesse og en udstilling. I år præsenteres således omkring 40 digtere, 30 kunstnere og 40 små forlag fra hele Norden. Arrangementet byder på oplæsning, performance, udstilling, seminar, bogmesse, koncert mm. Endvidere udgives en 360 siders katalogbog.

Verbale Pupiller er en publikationsmesse, en poesifestival og en udstilling på en og samme tid. Således præsenteres det hele i et totalrum for kunst, litteratur, kritik og formidling, hvor samtalen omkring tingene har flere koordinater at pejle efter.

For yderligere information kontakt festivalinspektør Mathias Kokholm.: kokholmmathias@gmail.com / (+45) 22 95 54 25 eller arrangement og programansvarlig Mads Mygind.: madslmygind@gmail.com & Christoffer Ugilt Jensen.: christofferugilt@gmail.com.

Consul Pepsi & the Sweet Thunder Poetry Parade

præsentation af koncerterPosted by Mads Mygind 09 Sep, 2007 21:28
Peter Laugesen

Fra debuten i 1967 (Skrift, Borgen) til i år med allerede nu tre bogudgivelser og en cd på gaden, er der virkelig sket meget i Peter Laugesens praksis.

Netop nu er han aktuel med sin seneste digtsamling på Borgens Forlag, nemlig Vejrudsigter, en samling sjove og elegante haikudigte, der på forunderligvis undersøger både de store spørgsmål i livet og litteraturen, og i lige så høj grad lader detaljen få rum. Forfatterens hund er et gennemgående motiv i forfatterskabet og også i Vejrudsigter stikker den snuden frem.

Derudover er han – i endnu højere grad – aktuel med ikke mindre end to billedkunstnerisk-/lyriske udgivelser. Den ene (Digte på Hald) knytter sig til en nyligt åbnet udstilling på Silkeborg Kunstmuseum - der har udgivet bogen i samarbejde med Hald Hovedgård. Bogen indeholder 23 billeddigte, skrevet på Hald Hovedgaard og overført til store hvide lærreder, skrevet med kinesiske pensler og sort tusch fra Leipzig.

Dernæst har Laugesen i samarbejde med fotograf Poul Ib Henriksen skabt bogen Århus (Jyllands-Postens Forlag, 2007). Med Laugesens poetiske beskrivelser og betragtninger og Poul Ib Henriksens karakterfyldte fotografier er denne bog en kunstnerisk rejse ind i byen, og en rejse som man – selv som indfødt århusianer – vil opleve som ganske ny.
Blog ImageTil Verbale Pupiller optræder og oplæser Peter Laugesen i musikalsk selskab med bl.a. John Tchicai, en verdens(aner-)kendt saxofonist og komponist, der har spillet med jazzmusikere som Albert Ayler og John Coltrane og generelt betragtes som en fornyer af jazzmusikken med sin eksperimenterende og nytænkende tilgang til genren.

Peter Laugesen og John Tcichai har sammen (med andre) udgivet albummet Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade (2007). En fantastisk jazzplade, en sublim oplæsningspræstation og alt i alt et unikt møde mellem to former for musik; jazzen og poesien.

Madsole – saxofon
John Tchicai – saxofon * (i venstre højtaler)
Jakob Buchanan – trompet, flügelhorn og percussion
Johannes Hejl – bas
Anders Holm – treommer og percussion
Peter Laugesen - ord

Jakob Buchanans myspace kan man høre et par af numrene fra cd'en.

*Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade featuring John Tchicai og Peter Laugesen afslutter Verbale Pupiller søndag aften


***


Andmeldelse fra musiktidsskriftet Geiger af Jakob Bækgaard

Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade featuring John Tchicai og Peter Laugesen Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade
(cd, Buchanan Records/Pladekisten, 2007) Blog ImageSom et egetræ står han plantet på coveret til udgivelsen Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade. Rynket, vild og vilter med sit lange, grå hår og de fredfyldt lukkede øjne. Digteren Peter Laugesen er den danske jazzpoesis grand old man, så er hvad er mere naturligt end at få Laugesen til at deltage i et projekt, der skal forene jazzens puls med poesiens ord, som det sker på Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade? Kostellationen består udover Laugesen af den danske saxofonlegende John Tchicai og de unge løver Madsole (saxofon), Jakob Buchanan (trompet, flügelhorn, percussion), Johannes Hejl (bas) og Anders Holm (trommer og percussion).

Ideen med at kombinere jazz og poesi er ingenlunde ny. Sen 50'ernes amerikanske beattradition, som i høj grad er den poesitradition Laugesen forholder sig til, gjorde det til en vane at kombinere ord og lyd. Jack Kerouacs indspilninger med Zoot Sims og Al Cohn og Kenneths Patchens poesiensemble er eksempler, men der findes utallige andre: Lawrence Ferlinghetti, Gregory Corso etc. Her i Danmark er Laugesen nok den bedste ambassadør for poesien som det talte (jazz)ord. Hans digte snor sig som rækker af ukrudt med vilde blomster. Hvor mange digtere omhyggeligt iscenesætter deres oplæsninger (Søren Ulrik Thomsen f.eks.), så har Laugesen et anderledes frit flydende gadesprog, der blander højt og lavt: Tolstoj og tøjklemmer.

Jazzen passer godt til Laugesen, fordi den er uhøjtidelig, rytmisk og improviserende og på Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade arbejder Laugesen sammen med nogle af de bedste cats. Især trompetisten Jakob Buchanan og John Tchicai (berømt for sin medvirken på John Coltranes mesterværk Ascension) blæser liv i ordene.

Consul Pepsi er godt nok bygget op omkring Laugesens tekster, men det er også et band. Et band, der formår at lave en rytmisk stuvning af ord og lyd. Det vil være synd at citere Laugesens digte, der hér netop skal HØRES i sammenspil med musikken. Hvert ord er som en musikalsk linie, der fører nye linier med sig: En slags jazzet rap, hvor opretholden af flowet er afgørende. Titlerne, der er karakteristiske for Laugesen, siger dog noget om stemningen: "hundedigt #1", "et halvfjerdsindstyvende forår" (bl.a. en hyldest til Charlie Parker, Jack Kerouac og Allen Ginsberg), og "Vi er øjeblikkets fyrster" for at nævne nogle få.

Laugesen griber fat i sproget og tvister det: "Gud fader bevares i det høje / farven har forladt mit øje / lydens aske i mit øre / er for ingenting at høre" ("Indtil alting er fortalt"), og musikerne twister deres instrumenter for at få musikken til at passe til ordene. Og omvendt. Det er ordleg, musiktagfat, skæg og pjat, men det er også dyb alvor. Kort sagt: Sådan her lyder det, når engle bøvser jazz.





  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post30

Track72

præsentation af koncerterPosted by Mads Mygind 09 Sep, 2007 17:41
Blog Image

Tue Track hed han tidligere, nu går han under aliasset Track 72. Fælles for begge dæknavne (som Michelin) er en særdeles rapkyndig og dedikeret musiker. Hvad enten han indgår i den nu opløste danske rapgruppe Malk De Koijn, som bag- og formand i hiphopsammenskuddsgildet Nobody Beats The Beats, producerer for diverse forskellige rappere eller selv udgiver musik under det nyeste alias Track 72, er der garanti for en virkelig original hiphoplyd, altid med respekt for og henvisning til den gamle garde, traditionen bag og historien for rappen, der ligger til grund for det, der i dag laves.

De fleste kender ham fra tiden i Malk De Koijn, der da også med rette skabte de tre rappere Geolo G, Blæs Bukki og Tue Track et navn, der gav genlyd langt ud over de gængse hiphopkredse. Siden er der skrevet mange opgaver, og andre akademiske udredninger om særligt Malk De Koijns absurde, fiktive og fantasifyldte tekstunivers, der til stadighed inspirerer mange ”upcoming”-rappere. To albums var, hvad det blev til, men allerede i dag står de som klassikere inden for den danske rap.Blog ImageSenest har Track 72 udgivet sin debutplade Rockin´, en elektro/hiphoppende plade, der både brillerer med og uden vokal. Et både stemningsfyldt og direkte album, der med Track 72´s egne ord er en sammensmeltning af musikerens barndomsinspirationer og den nutidige lyd, han sætter pris på. Et sammensurium af dengang og nu, af Track 72 og hans forbilleder, af hiphop og electronica.

Udover den lyriske nerve i Tue Tracks tekster i Malk De Koijn har han også remixet og sat musik til Per Højholt-teksten ”Henry ind i landskabet”, som han på funkyelektronisk hiphopvis præsenterede på udgivelsen ”Tilbage til Turbo”. ”Der rockende turbo” hedder nummeret, og hvis ikke man synes, teksten gjorde det i forvejen, så får Tue Track i sandhed digtet til at rocke mere end Bandidos i sin rytmiske opbrudthed, og viser samtidig prøver på sit unikke talent inden for den musikalske komposition, om det så gælder egne vrøvletekster eller et Per Højholt-digt.

* DJ Track 72 spiller lørdag aften til Verbale Pupiller. ***Bemærk; som DJ ikke musiker Track72***

Hjemmeside og Myspace

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post29

Joe True

præsentation af koncerterPosted by Mads Mygind 06 Sep, 2007 01:21

”Gennemgående så fedt, at der er en rød tråd med fløde”

Fra tiden i Essensen og udgivelsen af demobåndet Essensationelt og til nu som solokunstner, Joe True, aktuel med sommermixtapet Tilbage i solen, er der sket meget både for kunstneren og for rapkunsten. Desuden er han allermest aktuel som gæsterapper for Medina på nummeret ”Kender du mig” og med sit eget nummer ”Brede dæk” på soundtracket til filmen Fidibus.

Da Fluen (som Joe True dengang hed) slog sig sammen med Nicky Steez (som stod for musikken), skete der noget nyt i dansk rap. Et ekstremt sprogfokus var på dagsordenen, et sådan man kender fra dadaismens lydlige eksperimenter med sproget. En legende omgang med lyd og form, altid før betydning og budskab.

Der var altså ikke fortællinger fra det virkelige liv, politiske kommentarer fra rendestenen eller lignende. I stedet var der en iver efter at udforske sprogets dobbeltbetydninger, allitterationer, rimmuligheder, semantiske strukturer og mundtlige pondus.

I mange år ventede de danske raplyttere på Essensens længebarslede debut album som skulle udgives under navnet ”Flugtaktion KBH”. Sådan skulle det dog ikke gå, for mens selskaber og managere trak processen i langdrag, kom Joe True længere og længere væk fra det oprindelige koncept omkring den planlagte udgivelse og blev i stedet hooked på en mere ”personlig” profil og gruppen Essensen blev opløst. Dog fik de udgivet den legendariske og svært opdrivelige plade Det væsentligste væsen der vel giver et fingerpeg om hvad man kunne forvente sig af et egentligt Essensen-album. Et andet mellemspil nåede de dog at udsende, hvor den nye måde at opbygge numre og skrive tekster på blev åbenbaret, nemlig på pladen Pulscheck, der også rummer remixes af Tue Track og DJ Static.

Blog Image

I stedet kan man nu forvente et Joe Truealbum med musik produceret af forskellige musikere og med et måske mere divergerende musikalsk udtryk og et lyrisk udtryk primært koncentreret omkring rapperen Joe True (Den ægte - pladens navn).

Den største succes kom dog på Gadeplan på gadeplan. En cd DJ Typhoon stod bag, hvor diverse danske rappere optrådte, og hvor altså Joe True stod bag titelnummeret. Produceret af Tue Track (som spiller efter Joe T. lørdag aften til Verbale Pupiller) og med en hårdtslående blærerapstekst spækket med ordspil og rim gik den rent ind hos de danske rapfans. Et faktum der understreges af publikums begejstring for særligt dette nummer, når Joe True spiller koncert.

Som medlem af rapkollektivet Helt Sikkert, der igennem halvfemserne stormede ind på rapscenen og insisterede på en ny dagsorden, har Joe True markeret sig som en sublim sprogfornyer i både indviklingens og udviklingens tegn. Hvor andre mere kommercielle rappere stræber efter en mainstreamlyd og en lettere tilgængelig lyrik har Joe Trues projekt altid været et andet. Som han selv rapper det:

”Min gimmick er at give folk / hvad de ik´ vil ha´ / jeg har en teknik / som ti tolke ik´ ka´ ta´”.

Det kunne siges meget mere (meget mere!) om Danmarks bedste rapper og det er der heldigvis også gjort (se nederst).

Lørdag aften er der midlertidig mulighed for at opleve en af sprograppens danske pionerer live, i et udbrud af indbrud i sprogets former og skaller, flydende sydende lydende af rim og klange der kommer mange lange gange.

Joe Trues hjemmeside

Joe Trues myspaceprofil

Interview med Joe True og Orgi-E om deres battle


* Joe True spiller lørdag aften til Verbale Pupiller.

* Inden festivalen vil vi lægge artiklen "Rapoesi", oprindelig trykt i institutbladet for Nordisk Sprog og Litteratur Vandfanget, ud til fri download. En artikel som behandler det poetiske og sprogvidenskabelige aspekt i den danske avantgarderap, og en opgave som især trækker på Joe Trues tekster.

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post26

Rasmus Møbius

præsentation af koncerterPosted by Mads Mygind 21 Aug, 2007 10:53
Blog ImageRasmus Møbius har både som solokunstner, blandt andet med remixes hos tyske Thinner, og med soloalbummet Medicine Walk (Statler & Waldorf), og i samarbejde med andre kunstnere (Anders Christophersen (Aies) i projektet ”Melk” og Mads Gelting i ”Brus”) markeret sig som en yderst talentfuld musiker.

Med massevis af koncerter i ind- og udland har de dubbede toner givet genlyd og sikret ham anerkendelse og spilletid til diverse festivaler, heriblandt Roskilde Festival.

Med udgivelsen af solodebutalbummet Medicine Walk modtog Rasmus Møbius således adskillige roser af et samstemmigt positivt anmelderkorps. Et album, der er stramt komponeret og udflydende, elektronisk og rytmisk. Et stemningspræget album, der går lige ind.

Læs og hør mere om Rasmus Møbius og køb hans plade på:
http://www.myspace.com/rasmusmoebius

* Rasmus Møbius spiller lørdag d. 15. september til Verbale Pupiller.

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post16

Fidel Astro

præsentation af koncerterPosted by Mads Mygind 20 Aug, 2007 15:41
Blog Image
Prinz Valium alias Eddie Confetti alias Fidel Astro alias Professor Panic. Sært barn har mange navne, og dette barn lader nærmest til at have en skizofren selvopfattelse. Kunstnerisk set i hvert fald, og det er der sjældent noget i vejen med. Fidel Astros mangeartede og diverterende, musikalske indflydelser er da også at finde på vidt forskellige steder i musikhistorien og i genrerne ikke mindst. Navne som Bob Dylan, Björk, Beans og Destinys Child vidner om en kunstnerisk praksis, der er åben for al slags påvirkning, en praksis, der konstant prøver nye ting og aldrig rigtig falder til ro i én lyd.

Senest har samarbejdet med LSD-poppigerne JaConfetti fyldt meget og et remix af hittet ”Hold Nu Kay” kan høres på myspace.com/prinzen.

Efter i 2005 at være blevet uddannet fra Musikkonservatoriet flyttede Fidel Astro, som han i forbindelse med Verbale Pupiller har valgt at kalde sig, til London for kort tid efter at flytte tilbage til København, hvorfra han nu spiller, producerer og remixer. Et soloalbum er i vente, men indtil da må man nøjes med at nyde gæsteoptrædener rundt omkring på nettet, og selvfølgelig den største af dem alle: Fredag til Verbale Pupiller.

Læs og hør mere til Fidel Astro og hans mange aliasser på:

www.myspace.com/prinzen
www.myspace.com/professoren
www.myspace.com/fidelastro

* Fidel Astro spiller til Verbale Pupiller fredag d. 14. september

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post13

Under Byen

præsentation af koncerterPosted by Christoffer Ugilt Jensen 14 Aug, 2007 21:13

Bandet blev dannet i 1995 og er siden debuten Kyst i 1999 blevet lyttet og lagt mærke til i ikke bare Danmark, men i Europa og nu også i USA, hvor de netop har afsluttet deres anden turné. Lyden er postrocket (selvom der ikke bruges guitar) med elementer af pop, jazz, folkemusik og klassisk musik. Numrene er ofte langsomt stemningsopbyggende og pludseligt eksplosive og melodiske som bare fanden. Bandet gør brug af cello, bas, sav, trommer, orgel, klaver og perkussion.

Blog Image

Kyst blev i 2002 opfuldt af Det er mig der holder træerne sammen, der igen blev opfuldt af Af samme stof som stof i 2006. Indimellem kom den glimrende live-udgivelse Live af Haldern Pop, der med al tydelighed viser, hvad man kan forvente af en Under Byen-koncert. Numrene er væsentligt længere end i originalversionerne, der støjes mere, der improviseres, der larmes, samtidig med at den poetiske og ”fine” lyd opretholdes og væves omkring Henriette Sennenvaldts spinkle, men indtrængende vokal. Vokalen kan til tider være svær at dechifrere og kræver af lytteren, at vedkommende går helt ind i værkerne og lytter intenst. Lyrikken spindes ind i musikken, ordene trækkes og bliver til lyde, bliver til ord, bliver til sætninger, der som oftest er umetriske og urimede. Lyrikken er som musikken fri, men stram. Teksterne bevæger sig om det kvindelige jeg, der både er skrøbeligt og buldrende i byen, der er metallisk og snehvid. Ryttere blander sig i bybilleder, blander sig i sne, i opbrudte fraser, der er svære at stykke sammen til en klar mening. Romantiske billeder står på lige fod med dadaistiske lege, samt følelsesudladninger, der leveres, så det hårde bliver skrøbeligt. Dette underbygges af og underbygger musikken, der lader de helt fine passager fra akkordinstrumenterne oversvømmes af perkussion og støj, så det hele bevæger sig derud, hvor (lyd-)landskaberne krakelerer, som det sker i slutningen af den lyrisk dystre (men musisk iørefaldende) Den her sang handler om at få det bedste ud af det. Under Byen formår, som få bands på dansk jord, at få deres musik til at spille sammen med lyrikken, der (endnu engang et særtilfælde) er så god, at den kan stå uden musik, hvilket den gør i udgivelsen Mesterværket var en bog lavet af sne 23x27 centimeter. Lyrikken står dog stærkest i sammenspillet med musikken, når det hele går op i en enhed, der går i stykker, når instrumenterne arbejder ind i og overdøver stemmen, der alligevel trænger igennem og leverer de enten sarte eller brutale tekster.

Læs mere, og lyt til musikken på Under Byens hjemmeside og deres myspace.

* Under Byen spiller fredag aften på Verbale Pupiller. Billetter kommer i forsalg inden længe.

  • Comments(2)//blog.verbalepupiller.dk/#post8