Verbale Pupiller v. 2.0.09

Verbale Pupiller v. 2.0.09

- Biennale for ny poesi & publikationsmesse for småforlag

Verbale Pupiller 2009 arrangeres af Litteraturen på Scenen & forlaget (asterisk).

Verbale Pupiller blev afholdt første gang i efteråret 2007. Anden omgang afholdes d. 22-25. oktober 2009 i Århus Kunstbygning og indeholder en poesifestival, en publikationsmesse og en udstilling. I år præsenteres således omkring 40 digtere, 30 kunstnere og 40 små forlag fra hele Norden. Arrangementet byder på oplæsning, performance, udstilling, seminar, bogmesse, koncert mm. Endvidere udgives en 360 siders katalogbog.

Verbale Pupiller er en publikationsmesse, en poesifestival og en udstilling på en og samme tid. Således præsenteres det hele i et totalrum for kunst, litteratur, kritik og formidling, hvor samtalen omkring tingene har flere koordinater at pejle efter.

For yderligere information kontakt festivalinspektør Mathias Kokholm.: kokholmmathias@gmail.com / (+45) 22 95 54 25 eller arrangement og programansvarlig Mads Mygind.: madslmygind@gmail.com & Christoffer Ugilt Jensen.: christofferugilt@gmail.com.

Århus tog det

omtalerPosted by Mads Mygind 04 Oct, 2007 16:16
Fra i dag og de næste tre dage frem løber rapfestivalen Århus Took It af stabelen. Festivalen startede i 2000 og har siden haft en enorm betydning for rapscenen i Danmark og i særdeleshed Århus. Med både prominente uden- og indlandske rappere ser årets program særdeles interessant ud, og måske særligt lyrisk set.

Fra den danske rapscene optræder så forskellige rappere som de århusianske ”gangsterrappere” U$O og Marwan og i den anden skala de københavnsk baserede ordspillere Organiseret Riminalitet og Joe True (som optrådte til Verbale Pupiller med en vanvittig energi og et helt arsenal af rim og ordlir), begge fra det hedengangne Helt Sikkert Recs.
Blog ImagePå et afbud er den amerikanske og albumaktuelle rapper El-P bragt til landet; en mulighed uden lige for at opleve innovativ, nytænkende, original og intellektuel rap, som meget få gør det til lige. Desuden optræder den altid skudsikre Pharoahe Monch, med et hårdtslående show, hvilket han også gav prøver på ved hans sidste besøg til Took It i 2004.

Udover musikken har Århus Took It ligeledes arrangeret en række workshops og foredrag om raphistorien, tekstskrivning, scratching mm.

Afslutningsvis en stor appel om at støtte op om arrangementet, fra Verbale Pupiller der drager til Århus Took It for at opleve rappens musikalske kvaliteter på århusiansk og københavnsk, på dansk og engelsk, på beats og på ord.

* Efter hiphopfestivalen vil vi her på siden bringe en fyldig tilstandsrapport fra Århus Took It med enkelte koncertanmeldelser og en overordnet reportage.



*** Fra Århus Took Its hjemmeside ***

Blog ImageAarhus Took It er en tredages hip hop-festival, som foregår hvert år i første weekend af oktober på Train, Toldbodgade 6 i Århus. 



Filosofien bag arrangementet er at skabe et forum for uddannelse og underholdning af den mest spændende ungdomskultur i dag – nemlig hip hoppen. 



Bag Aarhus Took It står den almennyttige forening Foreningen Aarhus Took It.

Se program, præsention af kunstnere og meget mere på hjemmesiden:
www.aarhustookit.dk

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post64

Louise Rosengreen

præsentation af forfatterePosted by Mads Mygind 09 Sep, 2007 21:36
Blog Image
Udenom den danske forfatterskole udkommer pludselig i 2007 en vilter, ungdommelig og rastløs digtsamling ved navn Lydstykker (Borgens Forlag). Ganske vist havde hun tidligere vist prøver på sin lyriske kunnen i tidsskriftet Hvedekorn, men det var dog et nyt ansigt, der dukkede op på den danske digtscene, da hendes cd-formede digtsamling blev udgivet og modtaget i positive vendinger. For tiden går Louise Rosengreen på forfatterskolen i Lund.
Blog ImageLydstykker bærer præg af en dejligt umiddelbar tilgang til sproget. Let og legende kaster digterjeg´et sig gennem Københavns gader og beskriver i et hverdagsligt og poetisk sprog, hvordan en mormors sygdom og et drengevenskab blandt meget andet – opleves for en ung kvinde, som man som læser gerne vil gøre til forfatteren. Det virker i al fald nemt at forestille sig, at Louise Rosengreen netop er digterjeg´et.

Men egentlig er det ligegyldigt, for det er bogens drev, den evigt bevægende, igennemgadernecyklende energi og søgen, der gør den så fantastisk opløftende at læse. Man er vidne til et sprogligt overskud, der alligevel beherskes i en småsnakkende, berettende tone, der kunne minde om optegnelsesgenren, og (måske i knap så høj grad) dagbogsstilen.

Der citeres og henvises bogen igennem til forskellige musikgrupper, og netop den oplevelse af at sætte en plade på og så lade sig forføre af musikken og historierne, den får man nemt, når man læser Rosengreens tekster. Den bevidste omgang med ordene, det til tider ulogiske eller humoristiske i ordspog får plads, og de små tankespind omkring de underliggende småbetydninger eller rim, der konstant summer under vores hverdagslige sprogbrug, lader Rosengreen gerne indgå i sine tekster.

Det ville være nemt at kalde tonen i Lydstykker for naiv eller forelsket, og det er også meget muligt, men de ord er vel lige så positive som det modsatte. Det er en debutant, der debuterer, og hun er ung, og hun er glad og rastløs og forelsket og forvirret (digterjeg´et altså), et vilkår, og det findes altså også derude i samfundet. Derfor er bogen også troværdig og forsøger ingenlunde at indskrive, hverken sprogligt eller betydningsmæssigt, en modenhed eller en sproglig ophøjethed, som værket ikke kan bære. Læser man Lydstykker umiddelbart, er det en glimrende bog om ting, som sker for de fleste, i et letlæseligt og elegant sprog. Læser man nærmere, er den konstante bevægelse, der gennemsyrer bogen, og det let flygtige sprog, en tanke mere værd, for der er virkelig tænkt i komposition, i opbygning og i fortælling. Og så gør det virkelig ikke noget, at den er så nem at holde af i sin banale og herlige ladossedetheleogbeskrivedetagtigetone. Så lad os det.

* Louise Rosengreen læser op til Verbale Pupiller for forlaget Diafrag, hvor hun udgiver det lille hæfte Money Money Money (2007).

** Rosengreen lyrik er desuden at finde på lygtepæle rundt om i Århus' gader, i det hun har bidraget til klistermærkeantologien, der udgives i forbindelse med Verbale Pupiller.

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post31

Consul Pepsi & the Sweet Thunder Poetry Parade

præsentation af koncerterPosted by Mads Mygind 09 Sep, 2007 21:28
Peter Laugesen

Fra debuten i 1967 (Skrift, Borgen) til i år med allerede nu tre bogudgivelser og en cd på gaden, er der virkelig sket meget i Peter Laugesens praksis.

Netop nu er han aktuel med sin seneste digtsamling på Borgens Forlag, nemlig Vejrudsigter, en samling sjove og elegante haikudigte, der på forunderligvis undersøger både de store spørgsmål i livet og litteraturen, og i lige så høj grad lader detaljen få rum. Forfatterens hund er et gennemgående motiv i forfatterskabet og også i Vejrudsigter stikker den snuden frem.

Derudover er han – i endnu højere grad – aktuel med ikke mindre end to billedkunstnerisk-/lyriske udgivelser. Den ene (Digte på Hald) knytter sig til en nyligt åbnet udstilling på Silkeborg Kunstmuseum - der har udgivet bogen i samarbejde med Hald Hovedgård. Bogen indeholder 23 billeddigte, skrevet på Hald Hovedgaard og overført til store hvide lærreder, skrevet med kinesiske pensler og sort tusch fra Leipzig.

Dernæst har Laugesen i samarbejde med fotograf Poul Ib Henriksen skabt bogen Århus (Jyllands-Postens Forlag, 2007). Med Laugesens poetiske beskrivelser og betragtninger og Poul Ib Henriksens karakterfyldte fotografier er denne bog en kunstnerisk rejse ind i byen, og en rejse som man – selv som indfødt århusianer – vil opleve som ganske ny.
Blog ImageTil Verbale Pupiller optræder og oplæser Peter Laugesen i musikalsk selskab med bl.a. John Tchicai, en verdens(aner-)kendt saxofonist og komponist, der har spillet med jazzmusikere som Albert Ayler og John Coltrane og generelt betragtes som en fornyer af jazzmusikken med sin eksperimenterende og nytænkende tilgang til genren.

Peter Laugesen og John Tcichai har sammen (med andre) udgivet albummet Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade (2007). En fantastisk jazzplade, en sublim oplæsningspræstation og alt i alt et unikt møde mellem to former for musik; jazzen og poesien.

Madsole – saxofon
John Tchicai – saxofon * (i venstre højtaler)
Jakob Buchanan – trompet, flügelhorn og percussion
Johannes Hejl – bas
Anders Holm – treommer og percussion
Peter Laugesen - ord

Jakob Buchanans myspace kan man høre et par af numrene fra cd'en.

*Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade featuring John Tchicai og Peter Laugesen afslutter Verbale Pupiller søndag aften


***


Andmeldelse fra musiktidsskriftet Geiger af Jakob Bækgaard

Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade featuring John Tchicai og Peter Laugesen Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade
(cd, Buchanan Records/Pladekisten, 2007) Blog ImageSom et egetræ står han plantet på coveret til udgivelsen Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade. Rynket, vild og vilter med sit lange, grå hår og de fredfyldt lukkede øjne. Digteren Peter Laugesen er den danske jazzpoesis grand old man, så er hvad er mere naturligt end at få Laugesen til at deltage i et projekt, der skal forene jazzens puls med poesiens ord, som det sker på Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade? Kostellationen består udover Laugesen af den danske saxofonlegende John Tchicai og de unge løver Madsole (saxofon), Jakob Buchanan (trompet, flügelhorn, percussion), Johannes Hejl (bas) og Anders Holm (trommer og percussion).

Ideen med at kombinere jazz og poesi er ingenlunde ny. Sen 50'ernes amerikanske beattradition, som i høj grad er den poesitradition Laugesen forholder sig til, gjorde det til en vane at kombinere ord og lyd. Jack Kerouacs indspilninger med Zoot Sims og Al Cohn og Kenneths Patchens poesiensemble er eksempler, men der findes utallige andre: Lawrence Ferlinghetti, Gregory Corso etc. Her i Danmark er Laugesen nok den bedste ambassadør for poesien som det talte (jazz)ord. Hans digte snor sig som rækker af ukrudt med vilde blomster. Hvor mange digtere omhyggeligt iscenesætter deres oplæsninger (Søren Ulrik Thomsen f.eks.), så har Laugesen et anderledes frit flydende gadesprog, der blander højt og lavt: Tolstoj og tøjklemmer.

Jazzen passer godt til Laugesen, fordi den er uhøjtidelig, rytmisk og improviserende og på Consul Pepsi & the Sweet Thunder Parade arbejder Laugesen sammen med nogle af de bedste cats. Især trompetisten Jakob Buchanan og John Tchicai (berømt for sin medvirken på John Coltranes mesterværk Ascension) blæser liv i ordene.

Consul Pepsi er godt nok bygget op omkring Laugesens tekster, men det er også et band. Et band, der formår at lave en rytmisk stuvning af ord og lyd. Det vil være synd at citere Laugesens digte, der hér netop skal HØRES i sammenspil med musikken. Hvert ord er som en musikalsk linie, der fører nye linier med sig: En slags jazzet rap, hvor opretholden af flowet er afgørende. Titlerne, der er karakteristiske for Laugesen, siger dog noget om stemningen: "hundedigt #1", "et halvfjerdsindstyvende forår" (bl.a. en hyldest til Charlie Parker, Jack Kerouac og Allen Ginsberg), og "Vi er øjeblikkets fyrster" for at nævne nogle få.

Laugesen griber fat i sproget og tvister det: "Gud fader bevares i det høje / farven har forladt mit øje / lydens aske i mit øre / er for ingenting at høre" ("Indtil alting er fortalt"), og musikerne twister deres instrumenter for at få musikken til at passe til ordene. Og omvendt. Det er ordleg, musiktagfat, skæg og pjat, men det er også dyb alvor. Kort sagt: Sådan her lyder det, når engle bøvser jazz.





  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post30

Track72

præsentation af koncerterPosted by Mads Mygind 09 Sep, 2007 17:41
Blog Image

Tue Track hed han tidligere, nu går han under aliasset Track 72. Fælles for begge dæknavne (som Michelin) er en særdeles rapkyndig og dedikeret musiker. Hvad enten han indgår i den nu opløste danske rapgruppe Malk De Koijn, som bag- og formand i hiphopsammenskuddsgildet Nobody Beats The Beats, producerer for diverse forskellige rappere eller selv udgiver musik under det nyeste alias Track 72, er der garanti for en virkelig original hiphoplyd, altid med respekt for og henvisning til den gamle garde, traditionen bag og historien for rappen, der ligger til grund for det, der i dag laves.

De fleste kender ham fra tiden i Malk De Koijn, der da også med rette skabte de tre rappere Geolo G, Blæs Bukki og Tue Track et navn, der gav genlyd langt ud over de gængse hiphopkredse. Siden er der skrevet mange opgaver, og andre akademiske udredninger om særligt Malk De Koijns absurde, fiktive og fantasifyldte tekstunivers, der til stadighed inspirerer mange ”upcoming”-rappere. To albums var, hvad det blev til, men allerede i dag står de som klassikere inden for den danske rap.Blog ImageSenest har Track 72 udgivet sin debutplade Rockin´, en elektro/hiphoppende plade, der både brillerer med og uden vokal. Et både stemningsfyldt og direkte album, der med Track 72´s egne ord er en sammensmeltning af musikerens barndomsinspirationer og den nutidige lyd, han sætter pris på. Et sammensurium af dengang og nu, af Track 72 og hans forbilleder, af hiphop og electronica.

Udover den lyriske nerve i Tue Tracks tekster i Malk De Koijn har han også remixet og sat musik til Per Højholt-teksten ”Henry ind i landskabet”, som han på funkyelektronisk hiphopvis præsenterede på udgivelsen ”Tilbage til Turbo”. ”Der rockende turbo” hedder nummeret, og hvis ikke man synes, teksten gjorde det i forvejen, så får Tue Track i sandhed digtet til at rocke mere end Bandidos i sin rytmiske opbrudthed, og viser samtidig prøver på sit unikke talent inden for den musikalske komposition, om det så gælder egne vrøvletekster eller et Per Højholt-digt.

* DJ Track 72 spiller lørdag aften til Verbale Pupiller. ***Bemærk; som DJ ikke musiker Track72***

Hjemmeside og Myspace

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post29

Joe True

præsentation af koncerterPosted by Mads Mygind 06 Sep, 2007 01:21

”Gennemgående så fedt, at der er en rød tråd med fløde”

Fra tiden i Essensen og udgivelsen af demobåndet Essensationelt og til nu som solokunstner, Joe True, aktuel med sommermixtapet Tilbage i solen, er der sket meget både for kunstneren og for rapkunsten. Desuden er han allermest aktuel som gæsterapper for Medina på nummeret ”Kender du mig” og med sit eget nummer ”Brede dæk” på soundtracket til filmen Fidibus.

Da Fluen (som Joe True dengang hed) slog sig sammen med Nicky Steez (som stod for musikken), skete der noget nyt i dansk rap. Et ekstremt sprogfokus var på dagsordenen, et sådan man kender fra dadaismens lydlige eksperimenter med sproget. En legende omgang med lyd og form, altid før betydning og budskab.

Der var altså ikke fortællinger fra det virkelige liv, politiske kommentarer fra rendestenen eller lignende. I stedet var der en iver efter at udforske sprogets dobbeltbetydninger, allitterationer, rimmuligheder, semantiske strukturer og mundtlige pondus.

I mange år ventede de danske raplyttere på Essensens længebarslede debut album som skulle udgives under navnet ”Flugtaktion KBH”. Sådan skulle det dog ikke gå, for mens selskaber og managere trak processen i langdrag, kom Joe True længere og længere væk fra det oprindelige koncept omkring den planlagte udgivelse og blev i stedet hooked på en mere ”personlig” profil og gruppen Essensen blev opløst. Dog fik de udgivet den legendariske og svært opdrivelige plade Det væsentligste væsen der vel giver et fingerpeg om hvad man kunne forvente sig af et egentligt Essensen-album. Et andet mellemspil nåede de dog at udsende, hvor den nye måde at opbygge numre og skrive tekster på blev åbenbaret, nemlig på pladen Pulscheck, der også rummer remixes af Tue Track og DJ Static.

Blog Image

I stedet kan man nu forvente et Joe Truealbum med musik produceret af forskellige musikere og med et måske mere divergerende musikalsk udtryk og et lyrisk udtryk primært koncentreret omkring rapperen Joe True (Den ægte - pladens navn).

Den største succes kom dog på Gadeplan på gadeplan. En cd DJ Typhoon stod bag, hvor diverse danske rappere optrådte, og hvor altså Joe True stod bag titelnummeret. Produceret af Tue Track (som spiller efter Joe T. lørdag aften til Verbale Pupiller) og med en hårdtslående blærerapstekst spækket med ordspil og rim gik den rent ind hos de danske rapfans. Et faktum der understreges af publikums begejstring for særligt dette nummer, når Joe True spiller koncert.

Som medlem af rapkollektivet Helt Sikkert, der igennem halvfemserne stormede ind på rapscenen og insisterede på en ny dagsorden, har Joe True markeret sig som en sublim sprogfornyer i både indviklingens og udviklingens tegn. Hvor andre mere kommercielle rappere stræber efter en mainstreamlyd og en lettere tilgængelig lyrik har Joe Trues projekt altid været et andet. Som han selv rapper det:

”Min gimmick er at give folk / hvad de ik´ vil ha´ / jeg har en teknik / som ti tolke ik´ ka´ ta´”.

Det kunne siges meget mere (meget mere!) om Danmarks bedste rapper og det er der heldigvis også gjort (se nederst).

Lørdag aften er der midlertidig mulighed for at opleve en af sprograppens danske pionerer live, i et udbrud af indbrud i sprogets former og skaller, flydende sydende lydende af rim og klange der kommer mange lange gange.

Joe Trues hjemmeside

Joe Trues myspaceprofil

Interview med Joe True og Orgi-E om deres battle


* Joe True spiller lørdag aften til Verbale Pupiller.

* Inden festivalen vil vi lægge artiklen "Rapoesi", oprindelig trykt i institutbladet for Nordisk Sprog og Litteratur Vandfanget, ud til fri download. En artikel som behandler det poetiske og sprogvidenskabelige aspekt i den danske avantgarderap, og en opgave som især trækker på Joe Trues tekster.

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post26

Martin Larsen

præsentation af forfatterePosted by Mads Mygind 01 Sep, 2007 22:50
Debuterede med Tabula Rasa (1997), en række digte udgivet på diskette. Dernæst fulgte den viltre, omsiggribende digtsamling Det stof alting er gjort af (Gyldendal, 2001). Efter at have modtaget Klaus Rifbjergs Debutantpris for Lyrikere i 2002, udkom to år senere Svanesøsonetterne (et værk, der står nærmere beskrevet nedenfor), et formmæssigt unikum og en særdeles interessant tekstsamling. Ellers er Martin Larsen aktiv i Forlaget Basilisk, på sin blog og som oversætter.

Svanesøsonetterne

Blog Image
Niels Lyngsøs Morfeus og Martin Larsens Svanesøsonetterne udkom begge i 2004 og har et ganske indirekte forhold til hinanden; til de fænomener, de behandler og er. Man kan sige, at hvor Morfeus skriver om skabelsesprocessen, er Svanesøsonetterne skabelsesprocessen. I sidstnævnte får vi direkte at læse, hvordan værket former sig, med private overvejelser over kunsten, værket og verden. Martin Larsen udfolder altså ideen om skabelsesprocessen som en indlejret del af værket i en sammenkrøllet sonet. Larsens værk nærmer sig også en avantgardetradition, særligt fordi livet (de hverdagslige kommentarer) vinder indpas i kunsten (sonetten fuldendes aldrig). I og med værket trods alt blev udgivet, ligger der naturligvis en ide i, eller en accept af, at sonetten aldrig blev færdigskrevet. Eller med andre ord, Svanesøsonetterne var ikke nødvendigvis blevet en bedre bog, hvis mestersonetten endeligt blev til. Der er en ide i, at konstruktionen ikke gik op i en højere enhed. Modsat Lyngsø, som ganske vist udgiver et værk uden nummererede sider og dermed mimer en art uorden, men alligevel er teksterne til punkt og prikke gennemkomponerede, og de står side om side med teoretisk funderede poetikker, figurdigte, grafiske digte og barndomserindringer, der til sammen udgør en imponerende konstruktion, der efterlader læseren med et svært navigerbart projekt, men ser man ud over den praktiske del, også et velkomponeret morads. En orden i uordenen. Hvor Larsen tager en udviklet procesteori og indvikler den i papir, tager Lyngsø indviklede teorier om blandt andet værk, flerstemmighed og slør og udvikler dem.

Fælles for begge værker er dog denne metabevidsthed, i varierende grad eksplicit og implicit. Når Martin Larsen har indlagt et kommentarspor, gør han værkets tilblivelsesproces tydelig og således også en del af værket. Bogen er altså processen, da den er en indlejret del af værket.

Der er ikke som i en lineær litteratur en begyndelse, en midte og en afslutning. Derimod arbejdes der både temamæssigt og praktisk med et brud i strukturen. Man kan som læser af en sådan hypertekst ikke vide sig sikker i sin umiddelbare lineære læsning, såvel som man ikke nødvendigvis kan bladre fra side ét til side to og så videre. Siderne i Svanesøsonetterne er ikke engang bundet sammen og er endda demonstrativt krøllet sammen. Udover at være en æstetisk stillingtagen, er det utvivlsomt en hilsen til avantgardens eksperimenter med bogen som medie, i Danmark i tresserne og halvfjerdserne anført af bl.a. Henrik Have m.fl. At en bog kan være meget mere end 37 ordnede siders lyrik, satte Have virkelig lys under med sine eksperimenter, eksempelvis Col Pferde. Hver gang man læser en side i Svanesøsonetterne, vælger man også en fra. Man kan ikke nødvendigvis være sikker på at komme omkring det hele, og fra forfatterens side har der måske ikke været nogen intention om at male ”det store billede”. Den lokale, isolerede betydning er lige så gyldig, som en stor sammenspundet sammenhæng. Den enkelte metafor, den enkelte sides autonomi, gør krav på sin ret. Og så er hele ideen, konceptet afgørende. At det er gjort på den måde, det er, at der er valgt de rammer, der er, og at værket har den form, det har, er gældende på lige fod med, hvad digtene ”siger” eller ”mener”.

Martin Larsens blog


* Martin Larsen læser op til Verbale Pupiller

** Forlaget Basilisk deltager i bogmessen til Verbale Pupiller

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post23

Rasmus Møbius

præsentation af koncerterPosted by Mads Mygind 21 Aug, 2007 10:53
Blog ImageRasmus Møbius har både som solokunstner, blandt andet med remixes hos tyske Thinner, og med soloalbummet Medicine Walk (Statler & Waldorf), og i samarbejde med andre kunstnere (Anders Christophersen (Aies) i projektet ”Melk” og Mads Gelting i ”Brus”) markeret sig som en yderst talentfuld musiker.

Med massevis af koncerter i ind- og udland har de dubbede toner givet genlyd og sikret ham anerkendelse og spilletid til diverse festivaler, heriblandt Roskilde Festival.

Med udgivelsen af solodebutalbummet Medicine Walk modtog Rasmus Møbius således adskillige roser af et samstemmigt positivt anmelderkorps. Et album, der er stramt komponeret og udflydende, elektronisk og rytmisk. Et stemningspræget album, der går lige ind.

Læs og hør mere om Rasmus Møbius og køb hans plade på:
http://www.myspace.com/rasmusmoebius

* Rasmus Møbius spiller lørdag d. 15. september til Verbale Pupiller.

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post16

Fidel Astro

præsentation af koncerterPosted by Mads Mygind 20 Aug, 2007 15:41
Blog Image
Prinz Valium alias Eddie Confetti alias Fidel Astro alias Professor Panic. Sært barn har mange navne, og dette barn lader nærmest til at have en skizofren selvopfattelse. Kunstnerisk set i hvert fald, og det er der sjældent noget i vejen med. Fidel Astros mangeartede og diverterende, musikalske indflydelser er da også at finde på vidt forskellige steder i musikhistorien og i genrerne ikke mindst. Navne som Bob Dylan, Björk, Beans og Destinys Child vidner om en kunstnerisk praksis, der er åben for al slags påvirkning, en praksis, der konstant prøver nye ting og aldrig rigtig falder til ro i én lyd.

Senest har samarbejdet med LSD-poppigerne JaConfetti fyldt meget og et remix af hittet ”Hold Nu Kay” kan høres på myspace.com/prinzen.

Efter i 2005 at være blevet uddannet fra Musikkonservatoriet flyttede Fidel Astro, som han i forbindelse med Verbale Pupiller har valgt at kalde sig, til London for kort tid efter at flytte tilbage til København, hvorfra han nu spiller, producerer og remixer. Et soloalbum er i vente, men indtil da må man nøjes med at nyde gæsteoptrædener rundt omkring på nettet, og selvfølgelig den største af dem alle: Fredag til Verbale Pupiller.

Læs og hør mere til Fidel Astro og hans mange aliasser på:

www.myspace.com/prinzen
www.myspace.com/professoren
www.myspace.com/fidelastro

* Fidel Astro spiller til Verbale Pupiller fredag d. 14. september

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post13

Per Aage Brandt

præsentation af forfatterePosted by Mads Mygind 16 Aug, 2007 08:38
Blog ImageSiden debuten med digtsamlingen Poesi (Arena Sub) i 1969 har Per Aage Brandt været vidt omkring, både geografisk og fagligt. Danskfødt i Buenos Aires og nu bosiddende i USA. Digter, oversætter, forfatter, musiker og sprogforsker. Seneste skønlitterære udgivelse er Negationer (Basilisk, 2007). I 2004 udkom – på digterens tresårsfødselsdag – en samling af hans digte, Poesi i udvalg 2002-1969 (Borgen, 2004), et generøst udvalg af nogle af de digte, der har placeret Per Aage Brandt som en af de ypperste og mest originale digtere i Danmark.

Per Aage Brandt er udover at være forfatter uddannet Mag.art. i romansk filologi fra Københavns Universitet, 1971, og dr.phil. ved Sorbonne i Paris, 1987. Derudover var han en af grundlæggerne af Forfatterskolen, hvor han i mange år har været underviser.

På Århus Universitet har han også gjort sig gældende, dels som grundlægger og redaktør af tidsskriftet Almen Semiotik, men primært som leder af Center for Semiotik. Til daglig fungerer Per Aage Brandt som professor og institutbestyrer på Case University i Cleveland, USA.

Typisk ligger der et enormt tankegods bag Brandts digte. Indviklede problemstillinger, gerne med et semiotisk udgangspunkt, udviklet i et altid elegant og knivskarpt sprog.

* Per Aage Brandt læser op til Verbale Pupiller lørdag d. 15. september

  • Comments(3)//blog.verbalepupiller.dk/#post10

Morten Søndergaard

præsentation af forfatterePosted by Mads Mygind 11 Aug, 2007 17:45
Blog ImageMorten Søndergaards øjne og øre - tegning af billedkunstner Jonas Georg fra essayet 'Fra navlen til bloggen' af Mathias Kokholm på aarhus.nu.

Morten Søndergaard er digter og har foruden Hypoteser for to stemmer udgivet syv digtsamlinger, en roman og en samling prosadigte med titlen At holde havet tilbage med en kost (Borgen, 2004). Seneste udgivelse er digtsamlingen Et skridt i den rigtige retning (Borgen, 2005), som opnåede at blive indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris.

Tilbage i 1992 udgav han, sammen med kollegaen Niels Lyngsø, pladen Random Rooms (Olufsens Records), og siden da har interessen for lydkunst varet ved, både som lytter og udøver. Cd’en Kompas blev i 2000 udgivet på Borgens Forlag og er et samarbejde med den elektroniske musiker Tommy Gee. Afsnittet ”Kompas” fra digtsamlingen Bier dør sovende er her læst op i samklang med den udflydende lydarkitektur og blev desuden visualiseret som hypertekst på afsnitp. Til september udkommer pladen Hjertets abe sparker sig fri (Geiger Records), endnu et samarbejde og en sammensmeltning mellem lyd og lyrik. Denne gang i konstellationen Morten Søndergaard og Schweppenhäuser/Thomsen, sidstnævnte to electronicamusikere, der skaber både storladne og smukke såvel som voldsomme og aggressive landskaber af lyd. Alt sammen arbejdet sammen med Morten Søndergaards dige, som er skrevet til og sammen med dette projekt. Du kan lytte på dette samarbejde her.



  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post6

Tomas Thøfner

præsentation af forfatterePosted by Mads Mygind 11 Aug, 2007 17:17
Blog Image Billede af Tomas Thøfner fra konferencen Program/Kunst/Maksine, Århus 2006.

Tomas Thøfner har udover Hypoteser for to stemmer fem digtsamlinger på samvittigheden. Fra debuten med Klartonen synger (Borgen, 1995) til Altings A (Borgen, 2002) har Thøfner markeret sig som en ener i dansk lyrik. Særligt Altings A vakte meget opmærksomhed, da teksterne er genereret ud fra et sindrigt computersystem.

Der ligger ofte en sprogvidenskabelig og semiotisk tyngde i Thøfners digte, der i nogen grad deler slægtsskab med Per Aage Brandts lyrik, og det er måske ikke tilfældigt, at netop Thøfner redigerede det udvalg af Per Aage Brandts digte, der i 2004 udkom på Borgens Forlag.

På Tomas Thøfners hjemmeside kan man bl.a. finde omfangsrigt materiale om hans eksperimenter med computeren som aktiv medproducent af ordkunst.



  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post5

Hypoteser for to stemmer

Hypoteser for to stemmerPosted by Mads Mygind 11 Aug, 2007 16:53
Blog Image
Bogen Hypoteser for to stemmer (Borgen 2002) er resultatet af et samarbejde mellem de to forfattere Morten Søndergaard og Tomas Thøfner og blev udarbejdet over en årrække, mens de via internettet skrev tekster – private, fiktive, teoretiske og poetiske – til hinanden, som de så skulle svare på, abstrakt eller konkret. De lange prosaiske digte eller den poetiske prosa bølger gennem bogen, hvor man som læser ikke er klar over hvem der har skrevet hvad.

Morten Søndergaards sansende, billeddannende lyriske tone er somme tider at spore, mens Tomas Thøfners tænkende, sprogbevidste stemme andre steder tager over. Måske kunne man sætte sig ned og læse sig frem til ophavsmanden bag hver tekst, men faktisk er det interessant og pirrende, at man konstant er i tvivl om, hvem der er afsender og hvem der er modtager.

Ideen om verden i sproget og sproget i verden udfolder de to digtere subtilt. Verden, fænomenerne og begreberne levendegøres i sproget – et sprog, som i Hypoteser for to stemmer er mangestemmigt, og dels henvender sig til en læser, dels til den ene af de to forfattere, og dels til verden. Netop til de fænomener, den beskriver. Der er en direkte kontakt, en sanselighed, med verden, den fysiske såvel som den metafysiske. Den metafysiske verden, alt det vi ikke kan se, men som sker og alt det vi ikke kan høre, men som lyder, fylder meget for Morten Søndergaard og Tomas Thøfner.

Bogen gennemsyres af en enorm vilje til at fremskrive nye betydninger. At tænke verden som et puslespil, der sagtens kan sættes sammen på nye måder, holdt sammen af sprog. Sproget som superlim kunne man sige og skrive.


Blog Image
På Tomas Thøfners hjemmeside kan man downloade en Hypotesegenerator, som genererer nye tekster ud fra bogens "originale" materiale.

* De to forfattere har i anledning af Verbale Pupiller taget projektet op igen og vil løbende skrive nye hypoteser her på (b-)siden.

** Morten Søndergaard og Tomas Thøfner læser op fra projektet Hypoteser for to stemmer i en noget utraditionel oplæsningsform, stående over for hinanden på scenen, live, som direkte afsendere af deres tekster.

  • Comments(0)//blog.verbalepupiller.dk/#post4